لوازم مورد نیاز برای شروع بولت ژورنال

لوازمی که برای شروع بولت ژورنال نیاز دارید، اول از همه هر دفتر خالی ای یا حتی نصفه و نیمه پری که دارید و هر خودکاری که دمه دستتونه.

اما اگر دوست دارید که کمی رنگ، هنر و خلاقیت هم بهش اضافه کنید و همینطور از این پروسه لذت ببرید؛ پیشنهاد میکنم که حتما از یک سری لوازمی که دوستشون دارید و بهتون حس خوبی منتقل می کنه استفاده کنید حتی این کار باعث میشه که هر روز از بولت ژورنال استفاده کنید و بهش پایبند تر بشید.

بالاخره طی این چند وقت که از این روش استفاده میکنم تجربه هایی در مورد وسایل به دست اوردم که در ادامه میگم.

 

دفتر (نوع کاغذ)

 

  • دفتر بی خط

من اصلا استفاده از دفتر بی خط یا همون دفتر هایی که برای نقاشی استفاده می شند رو پیشنهاد نمی کنم چرا ؟ به این دلیل که مجبورید وقت زیادی صرف کشیدن خط و کادر برای نوشتن و طراحی کردن بکنید که این بر خلاف اصل بولت ژورناله؛ بولت ژورنال به شما کمک میکنه که وقتتون رو مدیریت کنید و از اطلاف وقت جلوگیری کنید.

 

  • دفتر خط دار

 همونطور که گفتم اگر نمی خواید هزینه ی خاصی بکنید می تونید از هر دفتری که دارید استفاده کنید که همه ی ما دفتر خط دار توی خونمون زیاد داریم که نمونه اش همون سالنامه ها و یا دفتر هایی که برای مشق نوشتن استفاده می شنه و شما میتونید از این دفتر ها استفاده کنید.

 

  • دفتر شطرنجی

نوع دیگه از دفتر که توی بازار ایران موجوده دفتر شطرنجیه که کار نوشتن و طراحی بولت ژورنال رو راحت میکنه به دلیل این که دارای خطوط راهنماست و شما به راحتی می تونید کادر بکشید و ... 

 

  • دفتر نقطه ای

دفتری که من ختما پیشنهاد می کنم ازش استفاده کنید دفتر نقطه ایه که توی باز ایران هم موجوده و من به این دلیل خیلی پیشنهادش می کنم چون نقطه های راهنما دارند و تقسیم بندی و  کشیدن خطوط مستقیم و صاف رو خیلی راحت تر می کنن و باعث صرفه جویی توی زمان می شن و یه مزیتی که نسبت به دفتر های شطرنجی دارند اینه که از لحاظ بصری باعث شلوغی صفحه و خستگی چشم و ذهن نمی شن.

برند هایی که این دفتر رو دارند: مثلث -  سیب اسکچ - مستر نوت و ...

 

 

دفتر (نوع صحافی)

 

  • صحافی منگنه ای

برای دفترهای نازک‌تر مثل ۶۴ برگ و کمتر از اون استفاده ‌می‌شند. منگنه  وسط کاغذها قرار می‌گیره و بعد همه ورق‌ها تا می‌شند تا شکل دفتر بشن.

 

  • صحافی دوختی

درست مثل دفترهای منگنه‌ای، از همون مسیر منگنه دفتر، دوخته می‌شند و بعد ورق‌ها تا می شن تا به شکل دفتر دربیان. برخلاف صحافی منگنه ای،تو مدل دوختی ورق‌های بیشتری می‌تونن تو یه دفتر جا بگیرن. این دفتر مناسب افرادیه که دنبال دفتری هستن که مسطحه و صحافی قوی دارن.

 

  •  

  • صحافی فنری 

یه مفتول فلزی که مارپیچ از بین صفحات رد شده، کاغذهارو کنار هم نگه می‌داره. و به راحتی می تونید کاغد ها رو 360 درجه بچرخونید. بهترین گزینه برای دفتر هستن البته بهتره دقت کنید که جلد سفتی داشته باشند تا در طی استفاده و حمل زیاد آسیب نبینن.

 

و اما بعد از معرفی انواع دفتر و کاغذ پیشنهاد من اینه که یک کلاسور با سایز کوچیک انخاب کنید و بعد کاغذ های نقطه ای به اون اضافه کنید.

 چون اینطوری به راحتی میتونید اگر جایی اشتباه انجام دادید اون برگه رو بر دارید و جایگزین کنید و یا اگر برای چیزی جا کم اوردید، برگه اضافه کنید.

 

نکته:

در انتخاب دفتر برای بولت ژورنال لازمه که به چندتا نکته دقت کنید اول از همه به سایز و وزن و نوع جلد؛  دقت کنید که سبک باشه  و جلد محکمی داشته باشه و سایزش طوری باشه که توی کیفتون به راحتی جا بشه چون قراره اونو همه جا با خودتون ببرید.

دوم اگر قراره که از ماژیک و ... استفاده کنید حتما دقت کنید که کاغذ نازکی نداشته باشه چون وقتی از ماژیک و روان نویس و ... استفاده می کنید ممکنه پس بده و رنگ اون به صفحه ی پشتش منتقل بشه 

 

 

قلم

شما می تونید از هر خودکار یا روان نویسی که دارید استفاده کنید اما چیزی که متداول و رایجه و همینطور چیزی که من پیشنهاد میکنم استفاده از راپید یکبار مصرفه. راپید یه نوع قلمه که ضخامت های مختلف داره و در دو نوع داِئم و یک بار مصرفه نوع دائم ی مخزن داره که میتونید جوهرش رو شارژ کنید و رنگ های مختلفی داره قیمتش بالاس و شرایط نگهداریش هم سخته  و زاپید یک بار مصرف برخلاف اسمش یک بار مصرف نیست و تا زمانی که جوهرش تموم بشه میتونید ازش استفاده کنید و برای بولت ژورنال رنگ مشکی معمولا استفاده می شه.

 برند های خوب موجود در بازار: sakura pigma micron - faber castel - snowman - uni pin و ...

 

 

و همینطور برای طراحی و نوشتن تیتر ها از روان نویس های رنگی با نوک نمدی مثل مارک استدلر استفاده کنید.

و من معمولا از خودکار ژله ای سفید رنگ هم استفاده میکنم که برند های مختلفی داره مثل ساکورا یا یونی بال

ماژیک

از ماژیک برای طراحی و نقاشی هاتون می تونید استفاده کنید که گزینه ی خیلی بهتری نسبت به آبرنگه ولی باید موقع خرید حتما تست کنید ببینید رنگ پس میده یا نه .

برند های محبوب بازار :

zebra mildliner

 

Tombow Dual Brush Pen

 

 

 

نوار چسب های رنگی | Washi Tape

از نوار چسب ها میتونید برای تزیین استفاده کنید

برچسب | Sticker

دو نوع برچسب داریم ؛ برچسبی که کاربرد تزئینی داره  و  برچسبی که مخصوص بولت ژورناله  

همینطور میتونید به حای استفاده از برچسب، عکس یا طرحی که دوست دارید رو پرینت بگیرید و بچسبونید.

 

گیره کاغذ | Clips

گیره ی کاغذ هم از نوع معمولی است مثل همون قدیمی ها و هم گیره ی فانتزی

 

 

دیگر موارد

و از جمله لوازم دیگه که لازمه ، مداد ، پاک کن ، خط کش ، شابلون اشکال و یا حروف و اعداد ، مداد رنگی و ...

 

 

تهیه و تنظیم : bistosevom land

 

انتشار و کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است.