Bullet Journal Index

فهرست بولت ژورنال یکی از صفحات اصلیه. اما همه ازش استفاده نمی کننن. چرا که نه؟ آیا به یکی از اونا در ژورنال خودتون نیاز دارین؟ و چرا صفحه مهمی هست؟ تو این پست  همه چیز رو در مورد صفحه فهرست بولت ژورنال بهتون می گم، از جمله روش های مختلفی که می تونین اون رو تنظیم کنید و بنویسید و بهتون کمک می کنه تصمیم بگیرین که آیا می خواید تو ژورنال تون صفحه فهرست داشته باشین یا نه.

این یکی از مواردیه که باعث می شه روش بولت ژورنال در بین سایر موارد برجسته باشه. با صفحه فهرست دیگه نیازی به جستجوی اطلاعات خاص در کل ژورنالتون ندارین. فقط به صفحه فهرست خودتون برید و در عرض چند ثانیه هر چیزی که نیاز دارید پیدا کنید.

برخی از ژورنال ها از قبل دارای صفحه فهرست پیش ساخته و شماره گذاری شده هستنن، اما بعضیا ندارن. اگر مال شما هم نداره، مجبورید خودتون یک صفحه فهرست درست کنین و یادتون باشه که همه ی صفحات ژورنالتون رو شماره گذاری کنین.

صفحه فهرست چیه؟

فهرست در واقع یک جدول محتواست.لیستی از اطلاعاتیه که شما توی ژورنالتون دارین و از این طریق میتونین مطالبتون رو به راحتی پیدا کنین.

برای ایجاد یه فهرست،شما فقط به چند تا صفحه ی خالی در ابتدای ژورنالتون نیاز دارین و همینطور باید صفحات ژورنالتون رو شماره گذاری کنین.

درواقع میشه گفت صفحه فهرست مثل نقشه ی ژورنالتون می مونه.

 

در چه مواردی به صفحه فهرست نیاز پیدا می کنید؟

  • اگه از ژورنالی استفاده می کنین که صفحات زیادی داره و طبق روش اصلی بولت ژورنال پیش میرین.
  • اگه از روش ثبت سریع استفاده میکنین  با یه مرور سریع نتونین به مطالبتون دسترسی پیدا کنین.
  • اگر میدونین که توی ژورنالتون صفحاتی دارین که بعدا  ممکنه نیازتون بشه با اینکه یه ژورنال دیگه رو شروع کردین.

 

در چه مواردی به صفحه فهرست نیاز ندارین؟

به مرور زمان این روش تغییر پیدا کرده و تبدیل به یه چیز جدید شده. صفحه فهرست،صفحه ای نیست که حتما باید داشته باشین و این بسنگی به خودتون داره که ایا بهش نیاز دارین یا نه.

 

  • اگه صفحات دفترتون کمه داشتن صفحه فهرست میتونه اضافی باشه.
  • اگه از ژورنالتون فقط برای یه چیز استفاده میکنین مثلا فقط برای برنامه ریزی استفاده میکنین و برای یادداشت ها و ... دفتر دیگه ای دارین
  • اگه از روش های مختلفی برای دسته بندی ژورنالتون استفاده میکنین. (در ادامه با این روش ها اشنا میشین)
  • اگه یه ژورناله هنری دارین و صفحاتتون با هم تفاوت دارن که به راحتی با ورق زدن میتونین به چیزی که میخواین دسترسی پیدا کنین و همینطور از دیدنش لذت ببرین.

 

چطور صفحه فهرست رو بنویسیم؟

برای اینکه بولت ژورنالتون بهترین کارایی رو داشته باشه میتونین از روش های مختلفی برای دسته بندیش استفاده کنین.

  • پر کردن به صورت عددی: یعنی هر صفحه از ژرنالتون رو به صورت جداگانه مینویسین و جلوش شماره صفحه رو وارد میکنین. خوبیه این روش اینه که خیلی کامل و دقیقه و شامل جزئیات میشه ولی این روش فضای زیادی اشغال میکنه. همینطور قطعا نیاز ندارین که همه ی صفحه هارو بنویسین.
  • پر کردن بر اساس مطالب: این روش باعث صرفه جویی توی فضاتون میشه. یعنی شما صفحات ماشبه همه ی ماه هارو توی یک جا مینویسین مثلا ردیاب عادت: 14 - 28 - 44 و یا تمام صفحات یک ماه رو باهم بنویسین مثلا ماه مهر: 60 تا 72
  • مطالب رو تقسیم کنین: روش دیگه ی نوشتن فهرست تقسیم مطالب به دو قسمت یا بیشتره. مثلا برای صفحات برنامه ریزی یه فهرست و برای مجموعه هاتون یه فهرست دیگه بنویسین.

 

 

برای نوشتن فهرست به چند صفحه نیازه ؟

تعداد صفحاتی که برای فهرست نیاز دارین بستگی به طرز نوشتن و استفاده داره. اول از همه باید بدونین که چطور و از کدوم روش میخواین اطلاعاتتون رو ثبت کنین و همچنین چقدر جزئیات داره.

بهتره که اول حدود 3 تا 4 صفحه جا بذارین بعدش متوجه میشین که کافیه یا نه و تقریبا قلقش دستتون میاد. یه راه دیگه  اینه که میتونین فهرست رو اخر دفترتون بنویسین این طوری هیچ وقت صفحه کم نمیارین و میفمین که تقریبا چقدر صفحه نیاز دارین و اگه خواستین فهرست دفتر بعدی رو  در ابتدا بنویسین.

اگه صفحه کم اومد چی ؟

در این صورت چند تا راه وجود داره. که یکیش همون راهی بود که یکم قبل تر گفتم. راه بعدی اینه که ادامه ی فهرستتون رو در اولین صفحه ی خالی ای که دارین بنویسین و بعدش توی فهرست اصلی بنویسین که ادامه ی فهرست چه صفحه ایه. راه یعدی اضافه کردن کاغذه که میتونین به فهرست برگه بچسبونین یا الصاق کنین و یا از استیک نوت استفاده کنین.

 

چندتا ایده برای صفحه فهرست

 

ترفند های نوشتن صفحه فهرست

 

یه سری ترفند هایی که ممکنه ازش برای نوشتن فهرست استفاده کنین:

  • صفحه ی فهرست رو به دوتا ستون تقسیم کنین اینطوری فضای بیشتری دارین.
  • صفحات پر استفاده رو علامت گذاری یا هایلایت کنین تا با نگاه اول این صفحات رو پیدا کنین.
  • برای فهرستتون کد های رنگی بذارین اینطوری میتونین فهرسستون رو طبقه بندی کنین. مثلا یادداشت هارو با رنگ صورتی مشخص کنین.
  • اسم ماه هارو بارنگ متفاوت و درشت تر بنویسین.

 

 

 

همانطور که قبلاً اشاره کردم، اگه از روش دیگه ای برای سازماندهی ژورنالتون استفاده می کنین، در واقع شما اصلاً نیازی به فهرست ندارین.  اینجا چند تا گزینه برای طبقه بندی صفحه فهرست هست.

 

  • کد گذاری رنگی: میتونین مطالبتون رو کد گذاری کنین و به هر کدوم  یه رنگ اختصاص بدین. با این روش به راحتی میتونین بر اساس کد هایی که گذاشتین به مطالب دسترسی پیدا کنین.

 

 

  • کد گذاری با washi tape و یا نوار چسب های رنگی: این روشم مثل روش کد گذاری رنگیه. ولی فقط باید مطالبی رو کد گذاری کنین که جزو صفحات پر بازدیدن و نیازی نیست که تمام مطالبتون رو کدگذاری کنین. برای این کار باید به لبه ی صفحاتتون چسب نواری بچسبونین و وقتی که دفترتون رو میبندین به راحتی قابل دیدن میشه و میتونین خیلی سریع به اون صحات خاص دسترسی پیدا کنین.

 

 

 

  • تگ های تقسیم کننده: اگه فقط میخواین ماه ها و یا صحفات خاصی رو برای دسترسی سریع علامت گذاری کنین. میتونین از تگ های مناسب اینکار که تو بازار موجوده استفاده کنین و یا خودتون درست کنین. 

 

 

 

چندتا ایده برای صفحه فهرست

 

 

تهیه و تنظیم : bistosevom land

 

انتشار و کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است.